Wednesday, July 25, 2012

WINTER SONATA ( Jom Baca ! )


Yu Jin adalah seorang gadis di sekolah tinggi di Seoul, Korea, dan satu hari bertemu Joon Sang, seorang pelajar kacak yang baru dipindahkan ke sekolah beliau. Pada mulanya mereka tidak sudah sangat mesra antara satu sama lain, tetapi akhirnya berkembang lebih dekat, lebih-lebih lagi selepas mereka berdua mendapati bahawa kedua-duanya tidak mempunyai bapa. Tetapi kedua-dua menjadi kawan, dan mungkin lebih, zaman kanak-kanak kawan lama Yu Jin, Sang Hyuk menjadi cukup bit cemburu terhadap Joon Sang kerana dia telah diam-diam sentiasa tertarik pada Yu Jin. Apa yang kedua-dua Yu Jin dan Sang Hyuk tidak tahu bahawa Joon Sang sebenarnya dipindahkan ke sekolah tinggi mereka kerana dia sedang mencari bapanya, yang dia percaya hidup, tidak mati sebagai tuntutan ibunya. Petunjuk-Nya yang tunggal adalah satu gambaran dengan seorang lelaki, ibunya, dan orang ketiga (yang telah dipotong) yang lengan ibu Joon Sang induk (nampaknya). Joon Sang mendapati bahawa lelaki sebelah ibu dalam gambar (tidak dipotong) adalah ayah Sang Hyuk, seorang profesor kolej. Joon Sang pergi ke ayah Sang Hyuk untuk kelas matematik kerana ia sangat pintar. Pada titik ini, Sang Hyuk sangat cemburu dengan Joon Sang kerana dia adalah lebih baik daripada Sang Hyuk pada semua. Jadi Sang Hyuk fikir bahawa Joon Sang dengan Yu Jin hanya untuk membuat Sang Hyuk cemburu dan menghadapi Joon Sang kira-kira ini. Yu Jin terdengar perbualan mereka dan percaya Sang Hyuk. Dia kemudian menjadi amat marah dengan Joon Sang. Sekitar masa ini, semua rakan-rakan sekolah tinggi membuat keputusan untuk pergi dalam perjalanan perkhemahan. Apabila Joon Sang cuba untuk memberitahu Yu Jin dia benar-benar melakukan seperti beliau dan tidak cuba untuk menggunakan dia untuk mendapatkan Sang Hyuk gila, Yu Jin melarikan diri dari dia dan akhirnya akan hilang di dalam hutan. Kedua-dua Sang Hyuk dan Joon Sang pergi untuk mencari beliau, tetapi Joon Sang yang menyelamatkan Farah. Dalam perjalanan mereka kembali ke kabin pada waktu malam, Joon Sang memohon maaf kepada Yu Jin, dan mereka yang terdiri. Mereka mendapati cara mereka kembali ke kabin dengan mengikuti Bintang Utara. Kembali di tapak perkhemahan, semua rakan-rakan mereka amat bimbang tentang Yu Jin, terutama Sang Hyuk. Apabila Yu Jin dan Joon Sang datang berjalan kembali tangan di tangan, Sanh Hyuk menjadi lebih kecewa.



Keesokan harinya, dia mengikuti Yu Jin dalam sejuk untuk memberikan jaket, tetapi dia bertemu Joon Sang mereka, dan Joon Sang memberikan Yu Jin jaket beliau. Sang Hyuk adalah lebih kecewa berbanding sebelum ini dan apabila mereka kembali dari perjalanan perkhemahan, dia adalah yang pertama untuk pulang ke rumah. Yu Jin hairan dengan tindakan marah dan soalan kepadanya. Dia kemudian memberitahu Sang Hyuk bahawa apa yang penting ialah bahawa dia suka Joon Sang; ini, jelas, menjadikan Sang Hyuk lebih cemburu Joon Sang. Ia mula salji, dan Joon Sang dan Yu Jin berkembang lebih dekat antara satu sama lain. Ketika hari cuti, mereka bermain di dalam salji dan perlahan-lahan jatuh cinta. Selepas hari yang menyeronokkan di dalam salji, Joon Sang pergi ke rumah Yu Jin untuk makan malam. Semasa dia berada di situ, beliau mendapati bahawa Yu Jin mempunyai gambar yang sama yang dia lakukan (petunjuk dia mempunyai yang bapanya). Beliau mendapati bahawa Yu Jin mempunyai gambar penuh (tidak seperti beliau) dan melihat bahawa ibu Joon Sang dan ayah Yu Jin digunakan untuk bersama. Joon Sang digunakan untuk berfikir bahawa ayah Sang Hyuk itu adalah bapanya, tetapi kini dipaksa untuk mempercayai bahawa, lebih teruk lagi, ayah Yu Jin adalah bapanya. Amat sakit dan sedih bahawa Yu Jin adalah paling mungkin setengah kakak, Joon Sang rumah sengkang dan memberitahu ibunya (piano seorang penghibur yang terkenal) bahawa dia mahu meninggalkan Amerika segera. Kemudian, pada 31 Disember, Joon Sang dan Yu Jin asalnya merancang untuk bertemu dan menyambut antara satu sama lain, tetapi Joon Sang masuk ke dalam teksi dengan ibu untuk pergi ke lapangan terbang kerana dia begitu sedih dan kesal. Beliau pada asalnya akan memberitahu Yu Jin yang dia suka. Miskin Yu Jin berdiri di atas jalan-jalan yang menunggu dia, tertanya-tanya kenapa Joon Sang tidak berada di situ. Walaupun Joon Sang menunggang di dalam teksi itu, dia tiba-tiba merasakan bahawa dia tidak boleh meninggalkan Korea tanpa berkata selamat tinggal kepada Yu Jin. Maka beliau mahu menghentikan teksi, tetapi ibunya tidak dapatlah dia. Joon Sang mendapat anyway dan berjalan melalui jalan-jalan untuk bertemu dengan Yu Jin.



Dalam perjalanan ke sana, bas melanda beliau. Yu Jin amat menyedihkan bahawa Joon Sang tidak muncul untuk meraikan Tahun Baru ada dengan dia, jadi dia mengetuai pulang. Keesokan harinya di sekolah, Yu Jin masih bingung mengapa Joon Sang tidak muncul. Apabila dia memasuki kelas, semua orang menangis. Yu Jin, keliru seperti dahulu, meminta setiap apa yang berlaku. Chen Su dan Chae Lin memecahkan berita bahawa Joon Sang mati dan dibunuh dalam kemalangan kereta. Yu Jin sangat kecewa dan tidak boleh mempercayai berita yang menyayat hati ini. Semua kawan-kawan (termasuk Yu Jin dan Sang Hyuk) meratap untuk Joon Sang dalam salji dengan membina api dan membakar surat kepada apa yang mereka mahu berkata kepada Joon Sang. Yu Jin baginda pulang ke rumah dan mendapati pakej menunggu untuknya. Ternyata untuk menjadi rakaman pita lagu "First Time", yang dimainkan di atas piano oleh Joon Sang untuknya (Joon Sang dihantar sebelum dia mendapat dilanggar oleh bas). Yu Jin tidak memberitahu sesiapa mengenai pita, tetapi menghalangnya ingat Joon Sang selama-lamanya.

3 comments:

  1. Sesekali imbas kembali cite2 korea yang pernah menggegarkan rakyat Malaysia ketika dahulu... memang best, leh menangis ooooo....

    ReplyDelete
  2. citer2 gini kalo masa letop2 dulu kalau missed tgk mmg rugi ...tapi nak tgk sekarang ni rasanya kurang ummph sket lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bilalah Malaysia leh hasilkan cite2 mcm negara korea nie kan? whatever thanks atas pandangan...

      Delete